25 juni 2012

Medveten närvaro

Eller Mindfulness som det heter på Basic Swedish. Jag brukar praktisera det när jag är ute och springer. Jag deltog i en tävling förra hösten där jag försökte sätta fingret på fenomenet: "Lämna allt vad gps-klockor, pulsband och mp3-spelare heter hemma. Njut av höstens palett av färger, dofter och känslor under en kravlös, långsam runda. En klok man brukar säga att ”Din löprunda ska vara så långsam och kort att det är roligt dagen efter igen”. Se till att anamma det på denna runda. Stanna upp om du ser nåt vackert. Låt pulsen gå ner och börja sen springa igen och känn hur andhämtningen ökar, lungorna fylls med ny luft och pulsen går upp igen. Våga testa en ny väg du aldrig sprungit förut. Hur ser det ut där? Ser du några nya människor? Kommer det nya tankar och associationer?
Löpning ÄR medveten närvaro. Men ibland måste vi påminna oss själva om det". 

När jag befinner mig i den andra snigelbilkön på 15 timmar försöker jag också träna. Det går väldigt dåligt. Helst när till och med GPS:en tycker att det går för långsamt. 
 


Inga kommentarer: