15 september 2011

Morgonstund

Det är fint vid Solna kyrkogård i morgonsolen

I morse blev det lite tidigare avfärd än vanligt. Ett frukostseminarium som avhandlade kopplingen mellan hälsa och produktivitet. Nåt som slår mig varje gång jag lyssnar till detta ämne är hur svårt det är att räkna hem hälsosatsningar i förskott. Det finns helt enkelt inte tillräckligt bra nyckeltal att arbeta med. Visst - sjukfrånvaro, produktivitetsökning i all ära. Men de kan ju lika gärna bero på nåt annat. Att folk plötsligt känt sig sedda (vid exempelvis en hälsosatsning) kan vara en av anledningarna att det blir fina siffror. Att inte kunna bevisa att en hälsosatsning kommer ge si eller så mycket pengar tillbaka är, enligt min mening, ingen större fara. Det går ju å andra sidan inte heller att bevisa att den inte kommer att ge resultat. Så summan av kardemumman: Jag åt min frukost, lyssnade intresserat men så mycket mer än så blev det inte. Men en fin cykeltur blev det i alla fall...

2 kommentarer:

Reverend F sa...

Möjligen något OT men iaf två länkar till värdet av att röra på sig. Något företag hävdar också x 5 i ROI (return on investment) på friskvårdssatning. Salespitch? Maybe so.

http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/08/Hellenius-Prescribing-exercise-in-clinical-pratice.pdf

http://www.svensktfriluftsliv.se/default.asp?pageid=19406

Erik sa...

Ja, allt mellan 3 och 9 ggr brukar florera. Vilket skulle bevisas...