23 september 2011

Att hålla sig distraherad

Jag har precis varit ute på sista, sista passet innan Berlin. Det blev sex lätta kilometer i >5 min/tempo. Benen kändes lätta och det var grymt härligt att tassa runt Bromma kyrka i mina fivefingers.
Mina tankar vandrar till Berlin mest hela tiden och jag gör vad jag kan för att det inte ska bli nervositet av det. Den här veckan är det två stora tilldragelser i mitt andra stora intresse; MMA.
MMA är en förkortning för Mixed Martial Arts, som i praktiken är en kampsport där det är tillåtet att blanda olika kampsportstilar hur som helst under ett ändå strikt regelverk. Det finns mängder av fördomar kring denna sport som jag inte tänker ge mig in i att diskutera. Faktum är följande: Det är den snabbast växande sporten i hela världen, Det är långt färre skador i MMA än exempelvis inom fotboll (med hänsyn taget att det är färre utövare). Jag är väldigt intresserad av sporten.
Varför det är en bra vecka för distraktion är att 14e säsongen av realityserien "The ultimate fighter" startade i förrgår. Denna säsong är särskilt intressant eftersom det nu är första gången en svensk deltar. Han heter Hamid Corassani och är en riktigt rolig karaktär. Jag såg första avsnittet igår där det är 16 s.k. elimination fights där 32 man kvalar för att få bo i huset (tänk: Big brother) och sedan möts i en cup-liknande tävling tills bara två återstår (eller fyra denna säsong eftersom det är två olika viktklasser). Coacher är två etablerade MMA-stjärnor. Michael Bisping och Jason "Mayhem" Miller (den senare känd från MTV:s "Bully beatdown").
Vinnarna i tävlingen får varsitt kontrakt med den största MMA-organisationen; UFC. Serien överinses av UFC:s president Dana White (se bilden).
Den andra tilldragelsen är UFC 135 där mästaren i lätt tungvikt Jon Jones och Quinton "Rampage" Jackson (som syntes i filmversionen av "A-team"). Denna fight har hajpats nåt kopiöst där de båda har deltagit i flera talkshows bl a "Jimmy Kimmel live".
Vill du veta mer om MMA? Fråga gärna. Jag är som en uppslagsbok...
Dana White reagerar på en knock i en "elimination fight".

Inga kommentarer: